آزمایشگاهلوازم آزمایشگاهی

بورت و کاربرد آن در آزمایشگاه

بورت و کاربرد آن در آزمایشگاه

بورت و کاربرد آن در آزمایشگاه
بورت و کاربرد آن در آزمایشگاه

بورت وسیله ای شیشهای است که به شکل استوانهای عمودی مدرج با شیری در انتها ساخته میشود. این وسیله برای ریختن حجم دقیقی از واکنشگرهای مایع در آزمایشهای شیمی مثل سنجش حجمی ( تیتراسیون ) مورد استفاده قرار میگیرد. بورتها بسیار دقیق درجه بندی شدهاند: بورتهای کلاس Aدقتی معادل ۰٫۰۵میلی لیتر دارند.

نحوه استفاده از بورت

قبل از استفاده از بورت باید ان را دو سه مرتبه و هر بار ۵میلی لیتر از محلول شستشو دادوهر بار صبر کرد تا محلول کاملا از ان خارج شود. سپس به اهستگی ان را تا بالاتراز علامت صفراز محلول مورد نظر پر کرد. بعد یک بشر زیر ان قرار داده شده و شیر ان کمی باز شود تا هوای محبوس در نوک ان خارج شوده و سطح محلول تا انجایی که امکان دارد دقیقأ در مقابل اولین درجه بورت پاین بیاید.  حال ارلن مایر محتوی محلولی را که هدف اندازگیری ان است زیر بورت قرار داده ومعرف قطره قطره از برت به ان اضافه میشود.

تاریخچه

تاریخچه بورت همزمان با تاریخچه تجزیه حجمی است. فرانکوس آنتونی هنری دسکروزیلس در سال ۱۷۹۱بورت را اختراع کرد. ژوزف لوییس گی لوساک بورتی را ابداع کرد که دارای یک بازوی کناری بود، او در مقالهای با عنوان استاندارد کردن محلولهای ایندیگو از دو واژه بورت و پیپت استفاده کرد. تحولی نو در روششناسی و تعمیم دادن روشهای تجزیه حجمی توسط کارل فردریش موهر انجام شد او با اضافه کردن یک گیره و یک شیر در انتها نسل جدیدی از بورتها را طراح کرد

نمایش بیشتر

فرهاد مشیدی

مدیر و موسس سایت علوم زیست پزشکی فارغ التحصیل رشته ژنتیک علایق : برنامه نویسی | تولید محتوا | آموزش مجازی | ژنتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا