آزمایشگاهلوازم آزمایشگاهی

بشر شیشه آزمایشگاهی

بشر شیشه آزمایشگاهی

بشر شیشه آزمایشگاهی
بشر شیشه آزمایشگاهی

بـِشِر  به فرانسوی:   Bécher به انگلیسی: Beaker

وسیلهای است که معمولاً برای همزدن، مخلوطکردن و یا گرم کردن مایعات در آزمایشگاه به کار میرود. بشرها عموما استوانهای شکل با کف تختومدرج هستند. بشرها در اندازههای مختلف از یکی میلی لیتر تا چندین لیتر موجود هستند.

بشرها ممکن است از شیشه ( اغلب پیرکس ) یا پلاستیک ساخته شده باشند. بشرهایی که برای نگه داریمواد خورنده استفاده میشوند باید از مواد مقاوم به خورده شدن مانند تفلون ساخته شده باشند.

بشرها ممکن است برای اینکه مواد داخل آنها آلوده نشوند و یا از بین نروند با یک شیشه ساعت پوشیدهشوند. بشرها معمولاً با استفاده از خطهایی که بر روی آنها کشیده شدهاست درجه بندی میشوند. براینمونه یک بشر ۲۵۰میلیلیتری ممکن است به درجههای ۲۰۰ ،۱۵۰ ،۵۰و ۲۵۰تقسیم بندی شدهباشد. این درجه بندی ممکن است در بشرهای گوناگون متفاوت باشد.

تفاوت بشر با ارلن در عمود بودن دیوارههای آن است در صورتی که در ارلن دیوارهها مایل است. بشرهابیشتر در شیمی عمومی استفاده میشوند.

بشرهای پیرکس برای حرارت دادن محلولها در کوره یا روی شعله آتش استفاده میشود. در آزمایشهایی که نیاز به هم زدن باشد، بشر به دلیل ساختار ویژه[1]خود، ظرف آزمایش مناسبی است زیرا ظروف آزمایشگاهی دیگر مانند ارلن یا بالون بدلیل گردن نسبتا باریک برای این کار مناسب نیستند.

نمایش بیشتر

فرهاد مشیدی

مدیر و موسس سایت علوم زیست پزشکی فارغ التحصیل رشته ژنتیک علایق : برنامه نویسی | تولید محتوا | آموزش مجازی | ژنتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا