ژنتیکعلوم پایهمهدسی ژنتیک

سازمان ژن و بیان آن

سازمان ژن و بیان آن

 

اصطلاح ژنتیک از واژه ای یونانی به معنای ازدیاد کردن و کلمه ژن از آخرین بخش اصطلاح پن ژن داروین گرفته شده است . ژنتیک دانش بنیادین علوم زیستی است ، زیرا بدون ژنها حیات وجود ندارد . امروزه علم ژنتیک با سرعت بی سابقه ای در حال رشد است . مهندسی ژنتیک نیز در حال حاضر به واقعیت تبدیل شده است . و تمامی پیشرفتهای اخیر مربوط به واحدهای وراثتی ، یعنی دی اکسی ریبونوکلئیک اسید ( DNA ) است .

DNA ماده ژنتیکی :

DNAمعمولا اصلاعات ژنتیکی را در همه سلولهای زنده رمز می کند . DNA از دو رشته که در جهت مخالف باهم پیوند داده و به دور هم پیچیده که یک مارپیچ دو رشته ای تشکیل می دهند ،

ساخته شده است . هر رشته از اسکلت فسفات – قند که به وسیله پیوند کووالانسی یه یکی از چهار نوع باز مختلف آدنین ، گوانین ، سیتوزین و تیمین متصل شده است ، تشکیل می شود . به ترکیب یک قند ، باز و فسفات ، نوکلئوتید می گویند ، تعداد زیادی نوکلئوتید ،

رشته را به وجود می آورد . بازها با پیوند هیدروژنی به هم متصل می شوند . آدنین و تیمین با دو پیوند هیدروژنی و سیتوزین و گوانین با سه پیوند هیدروژنی به هم متصل می شوند . این ویژگی جهت بازها سبب می شود که DNA به دقت همانندسازی شود ، و سبب می شود که DNA به عنوان مخزن اطلاعات ژنتیکی عمل کند .

قطعه ای از DNA دو رشته ای
قطعه ای از DNA دو رشته ای جفت بازهای AT شامل دو پیوند هیدروژنی و GC شامل سه پیوند هیدروژنی هر پیچ از این مارپیچ برابر 3/4nm می باشد .

در جریان همانندسازی DNA مارپیج از هم بازشده و هرکدام از رشته ها به عنوان الگو برای ساخت رشته مکمل عمل     می کنند . رشته جدید در جهت ‘5 به ‘3 ساخته می شود . آنزیم DNA پلیمراز این واکنش را کاتالیز می کند .

در قطب مخالف یکسری از قطعات کوتاه منفصل ( قطعات اوکازاکی ) تشکیل می شود که متعاقبا به وسیله آنزیم DNAلیگاز به هم متصل می شوند .

همانندسازی یک مولکول DNA
همانندسازی یک مولکول DNA

DNA می تواند به صورت خطی یا حلقوی باشد . ویروس های بر خلاف ارگانیزم های سلولی دارای ساختار ژنومی متنوع خطی یا حلقوی ، تک رشته یا دو رشته ای و DNA یا RNA هستند . بعضی از ویروس ها مانند DNA ویروس توموری SV40 ، دارای ژنوم DNA دو رشته ای هستند . ژنوم یک سلول پروکاریوت مانند E.coli از یک مولکول DNA حلقوی غول پیکر تشکیل شده است . مولکول DNA که در میتوکندری سلولهای یوکاریوتی پیدا می شود نیز حلقوی است اگر چه DNA کروموزومی نرمال به صورت خطی است .

یک محصول DNA دو رشته ای حلقوی که درآن هرکدام از رشته ها سالم است ، اصطلاحا DNAحلقوی بسته نامیده می شود . اگر یکی از دو رشته شکسته باشد اصطلاحا مولکول حلقوی باز نامیده می شود .

دو انتهای باز هنگامی که برای تشکیل مجدد ساختار حلقوی به هم متصل می شود ، شکل ابرمارپیچ به خود می گیرد .

خاصیت DNAحلقوی از نظر تکنیکی مهم است ، زیرا انواع حلقه باز وبسته را می توان به کمک ویژگی ابرمارپیچی طبیعی از مولکول های دیگر جدا نمود .

اطلاعات ژنتیکی موجود در DNA ، تولید پروتئین های ساختاری و آنزیم های سازنده سلول را هدایت می کنند . تولید پروتئین ها ( یا سنتز پروتئین ) از دو مرحله رونویسی و ترجمه تشکیل شده است .

رونویسی عبارت است از تولید RNA به وسیله نسخه برداری از روی اطلاعات ژنتیکی DNA رونویسی از نظر بنیادین مشابه همانندسازی DNA است . جز اینکه در رونویسی تنها یکی از دو رشته DNA نسخه برداری می شود .

ایجاد DNA ابر مارپیچ
ایجاد DNA ابر مارپیچ

RNA از دو نظر با DNA تفاوت دارد ، در RNA به جای قند دی اکسی ریبوز ، قند ریبوز به جای باز تیمین ، باز اورسیل وجود دارد .

سه نوع RNA شامل  : mRNA   پیامبر یا پیک ، rRNA ریبوزومی  و tRNA ناقل وجود دارد که همگی از روی DNA رونویسی می شوند . mRNA   حامل اطلاعات ژنتیکی بوده و تنها چند درصد از کل RNA سلول را تشکیل می دهد .

توالی نوکلئوتیدی mRNA به صورت مجموعه ای از مرزهای سه تایی خوانده می شود ( رمز ژنتیکی ) هر روز مشخص     می کند که چه اسیدآمینه وارد زنجیره پپتیدی در حال ساخت شود به این ترتیب اطلاعات mRNA به زبان پروتئین ، که از بیست اسید آمینه طبیعی تشکیل یافته ، ترجمه می شود .

ترجمه mRNA به پروتئین
ترجمه mRNA به پروتئین

اساس پروکاریوت ها و یوکاریوت ها از سازوکارهای مشابهی برای رمزگشایی اطلاعات موجود در DNA خود استفاده می کنند اگر چه تفاوتهای زیادی در ساختار سلولی و در اندازه و سازمان ژنومشان وجود دارد .

نمایش بیشتر

فرهاد مشیدی

مدیر و موسس سایت علوم زیست پزشکی فارغ التحصیل رشته ژنتیک علایق : برنامه نویسی | تولید محتوا | آموزش مجازی | ژنتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا